1. Strona główna
  2. /
  3. Prawo cywilne
  4. /
  5. Pozostałe
  6. /
  7. Opóźniony, zniszczony bądź zagubiony...

Opóźniony, zniszczony bądź zagubiony bagaż

Wakacje to czas, w którym znaczenie częściej latamy za granicę. Niestety przy zwiększonym w tym okresie ruchu turystycznym zdarza się, że coś nieprzyjemnego zdarzy się z naszym bagażem albo zostanie uszkodzony albo co gorsze przewoźnik zagubi go w trakcie przewozu. Co wtedy powinniśmy zrobić i jakich roszczeń możemy dochodzić od przewoźnika lotniczego omówię poniżej.

Odszkodowanie za opóźniony, zniszczony bądź zagubiony bagaż

Dobra informacja jest taka, że przewoźnik lotniczy odpowiada za nasz bagaż rejestrowany i w ograniczonym zakresie bagaż podręczny, który mamy ze sobą w kabinie. Jeżeli nasz bagaż przyleci z opóźnieniem, bądź co gorsza zostanie zagubiony mamy prawo otrzymać od linii lotniczej odszkodowanie. Wysokość odszkodowania jest zależna od tego co się stało z naszym bagażem ale aby je otrzymać musimy koniecznie dochować określonych procedur. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli i w takim zakresie w jakim szkoda wynikła w wyniku wrodzonego defektu, jakości lub wady bagażu.

Przysługuje ono na kanwie zapisów Konwencji Montrealskiej.

Przewoźnik odpowiada za nasz bagaż od chwili nadania go na lotnisku, z którego jest wylot, aż do momentu odebrania go przez pasażera na lotnisku docelowym. W przypadku uszkodzenia np. bagażu podręcznego odszkodowanie będzie nam przysługiwać wtedy gdy wina będzie po stronie personelu np. stewardessy, która będzie nam pomagać umieścić go w schowku.

Odszkodowanie liczone jest w specjalnej jednostce SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia), która jest średnią najpopularniejszych walut światowych. Ma to czynić odszkodowanie wypłacone przez przewoźnika realnie odczuwalnym.

Wysokość odszkodowania

Zgodnie z konwencją, w przewozie bagażu odpowiedzialność przewoźnika w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia jest ograniczona do 1.000 SDR w przypadku każdego pasażera. Nie dotyczy to przypadku zadeklarowania większej wartości bagażu i zapłacenie wyższej opłaty z tego tytułu.  W takim przypadku przewoźnik ponosi odpowiedzialność do kwoty nieprzekraczającej kwoty zadeklarowanej, chyba że udowodni, że suma ta jest większa niż rzeczywisty interes pasażera w dostawie do miejsca przeznaczenia. Podana wartość jest górną granicą odszkodowania. Jest ona miarkowana, a na finalną wartość odszkodowania mają wpływ okoliczności konkretnej sprawy np. wartość zniszczonych czy zagubionych rzeczy znajdujących się w bagażu.

Jak dochodzić roszczeń związanych z bagażem

Po pierwsze brak bagażu powinniśmy zgłosić już na lotnisku. Pracownik obsługi sporządza Raport Nieprawidłowości Mienia (PIR) potwierdzający problem z bagażem. To jest konieczny krok rozpoczynający cały proces.

Konwencja niestety zastrzega nam tu określone terminy na działania. Przede wszystkim wymaga od nas wniesienia skargi/reklamacji bezzwłocznie po odkryciu szkody. Bezzwłocznie w terminie siedmiu dni od daty odebrania w przypadku przyjętego bagażu.

W przypadku opóźnienia skarga musi zostać wniesiona najpóźniej w terminie 21 dni od daty oddania bagażu lub ładunku do dyspozycji takiej osoby.

Przedawnienie roszczeń

Prawo do odszkodowania wygasa, jeśli powództwo nie zostanie wytoczone w okresie dwóch lat, liczonym od daty przylotu do miejsca przeznaczenia lub od dnia, w którym statek powietrzny powinien był przylecieć lub od dnia, w którym przewóz ustał.

Sąd właściwy do rozpoznania roszczenia

Konwencja daje nam prawo wyboru sądu, który rozpozna nasze roszczenia. Mówi ona, że powództwo o odszkodowanie musi zostać wytoczone, według wyboru powoda, na terytorium jednego z państw- stron konwencji albo przed sądem właściwym dla siedziby przewoźnika albo jego głównego miejsca prowadzenia działalności, albo miejsca prowadzenia działalności, w ramach której zawarta została umowa, albo przed sądem miejsca przeznaczenia.

Jeżeli potrzebują Państwo pomocy prawnej w podobnej sprawie zapraszam do skorzystania z usług mojej Kancelarii. Szczegóły (koszt, zakres i termin realizacji usługi) można ustalić telefonicznie pod nr.: 694 433 846 w godzinach 07.00-20.00 lub za pośrednictwem e-mail: kancelaria@katarzynasiwiec.pl

    *Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych na warunkach określonych w podzakładce RODO

    Przeczytaj także

    06.07.2019.

    Przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym przewidują możliwość nakładania kar pieniężnych o charakterze administracyjnym. Kary te nakładane są za różnorakie naruszenia obowiązków lub warunków wykonywania transportu na kierującego pojazdem, osobę zarządzającą przedsiębiorstwem lub osobę zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie, względnie każdą inną osobę wykonującą…

    20.09.2018.

    Emerytury górnicze są szczególnym rodzajem świadczeń emerytalnych, które przysługują osobom spełniającym określone przepisami kryteria ich przyznawania. Są to świadczenia korzystniejsze w relacji do zwykłych emerytur jeżeli chodzi np. o wiek uprawnionego ale ubiegać się o nie mogą z kolei tylko te osoby, które spełniają ściśle określone warunki tj. wykonywały pracę górniczą (co do zasady pod ziemią) lub…